Zeeuwse mosselen in Praag?

stedentrip Praag

Nederland is altijd al een land vol handelaren geweest. Door de eeuwen heen zijn we telkens op zoek gegaan naar manieren om onze goederen te ruilen met andere volkeren. Je zou denken dat dit in de eenentwintigste eeuw minder relevant is. Het tegendeel is echter waar. Nederland staat nog steeds bekend om zijn handel gedreven mentaliteit. Een goed voorbeeld hiervan is de poging van de mosselsector om nu ook Praag te veroveren. De Zeeuwse mosselen gaan dus naar Praag. Hierdoor zal je misschien in de toekomst tijdens je volgende stedentrip Praag ineens een typisch Nederlands product kunnen bestellen in een restaurant. Maar hoe probeert de mosselsector dit te realiseren? Dat ga ik je haarfijn uitleggen.

Prague Mussel week

Het is niet voor niets dat ik begin over deze bijzondere ontwikkeling. Ten eerste is het voor mezelf belangrijk, aangezien ik regelmatig de stad bezoek. Om de zoveel tijd boek ik een stedentrip Praag, omdat ik echt verliefd ben geworden op de stad. Ten tweede begin ik erover omdat het erg relevant is: het was vorige week namelijk Prague Mussel week. De mosselsector van Zeeland heeft dit georganiseerd met het doel om goede contacten te leggen in Praag. Ze hopen namelijk een nieuwe afzetmarkt voor mosselen te krijgen in dit land. Daarom hebben ze het Nederlandse product gelanceerd in de Tsjechische hoofdstad. Voor de Prague Mussel week waren er namelijk tienduizend kilo mosselen vervoerd naar de stad. 

Proeven met korting

Wat hield die mosselweek in Praag dan echt in? De inwoners van de hoofdstad konden gedurende deze week in diverse restaurants mosselen proberen. Om het nog aantrekkelijker voor de potentiële klanten te maken, heeft de mosselsector een deal gemaakt met een aantal restaurants. Van de 5500 restaurants in de stad hebben 33 establissementen aangegeven open te staan voor de mosselweek. Zij hebben vervolgens online de mosselen besteld. Bij die eettentjes konden de inwoners van de stad afgelopen week mosselen eten tegen aanzienlijke kortingen. Dit alles is in de hoop dat ze ook verliefd worden op het product en voortaan altijd mosselen als optie op een menukaart willen. 

Benieuwd?

Het is natuurlijk nog te vroeg om een oordeel te geven of het doel van de mosselsector behaald is of niet. Gelukkig is de mosselsector bij lange na nog niet van plan hun missie op te geven. Zo is er al praat van een tweede mosselweek in Praag. Ze hopen dat er dan nog meer restaurants zich aanmelden om de Zeeuwse mossel uit Nederland te serveren. Bovendien is dit niet de eerste keer dat de mosselsector hun product poogt te promoten in het buitenland. Kort geleden is er eenzelfde poging gehouden in HongKong. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben wel benieuwd of het ze gaat lukken. Dat zou namelijk betekenen dat ik zelfs tijdens een stedentrip Praag nog kan genieten van heerlijk Zeeuwse mosselen!